Watou, 2017, Er is geen goed of slecht, het denken maakt het ervan-William Shakespeare

Wie heeft er nu geen stress? Wanneer je praat met vrienden, kennissen of collega’s wordt er vaak nonchalant gereageerd op stress. Iedereen heeft het toch druk! Stress is echter iets anders dan spanning of druk. Eigenlijk komt het woordje stress uit de bouw: het is de kracht die wordt uitgeoefend op een voorwerp. Of stress schadelijk is hangt af van hoeveel belasting iets of iemand aan kan. En ja zelfs heel hard metaal kan scheurtjes krijgen als het te lang of te veel wordt belast. Dat geldt dus ook voor mensen.

Wanneer we het hebben over stress, dan hebben we het over een ongezonde druk, een teveel aan spanning. Een beetje druk is niet ongezond; het helpt om dingen te bereiken of af te werken. Wanneer je echter steeds meer stress krijgt, kan je op een bepaald moment te veel stress hebben. Uiteindelijk kan dit naar burn-out evolueren. Stress is eigenlijk een voorloper van burn-out. Het is dus belangrijk om stress niet te laten opstapelen.

Stress voel je niet alleen in je hoofd, maar in je hele lijf en ook in je gedrag. Ongezonde stress kan zich op allerlei manieren uiten. Je kunt last krijgen van hoofdpijn, rugpijn of nekpijn, hartkloppingen, vermoeidheid,… Als je stress ervaart ben ook je prikkelbaarder, negatiever,…zaken die bij heel veel mensen voorkomen. Denk dus zeker niet dat je de enige bent die stress en deze klachten ervaart!

Wat doen we in de stress- en burn-out coaching?

Wat doen we in de stress- en burn-out coaching? In eerste instantie leg ik je uit hoe stress werkt. Wat doet het met je en wat kan jij doen om de fysieke en psychische klachten te verminderen. Daarna kijken we samen naar de oorzaken van de stress bij jou en zoeken we verder wat jij nodig hebt om verder te kunnen in je leven.

We werken rond je lichamelijke klachten door te oefenen in wat kan je ontspannen. En vooral: hoe vul je terug je energiebatterij!

Tegelijk pakken we ook je psychische klachten aan. Welke technieken kan je gebruiken om minder te piekeren? Hoe kan je zorgen voor een beter timemanagement? Hoe zeg je neen? Dit zijn allemaal voorbeeldacties die mogelijk zijn.

We gaan vooral praktisch aan de slag! We houden geen ellenlange praatsessies maar we werken ook met testen, prenten, tekenen, voorwerpen,…we kijken samen naar wat jij nodig zal hebben zodat je in de toekomst beter kan omgaan met stress… en hoe je stresssignalen beter kan herkennen en hoe er op een snellere manier te reageren.