Watou, 2017, Er is geen goed of slecht, het denken maakt het ervan-William Shakespeare

We hebben allemaal een beetje stress nodig. Er is niks mis met stress. Maar bepaalde situaties kunnen er voor zorgen dat je langere tijd onder druk komt te staan. Je kan je baan verliezen, je hebt veel spanningen op je werk, je werkt teveel, de combinatie gezin en werk weegt door,…

Wanneer je echter steeds meer stress krijgt, kan je op een bepaald moment te veel stress hebben. Uiteindelijk kan dit naar burn-out evolueren. Stress is eigenlijk een voorloper van burn-out, het kleine lastige broertje. Het is dus belangrijk om stress niet te laten opstapelen.

Stress voel je niet alleen in je hoofd, maar in je hele lijf en ook in je gedrag. Hierna zie je een opsomming van mogelijke reacties. Herken je een aantal reactie’s? Sterk van je om dit te herkennen. Het is makkelijker deze te negeren. Deze reacties en stress gaan ook niet zomaar over.

Typische lichamelijke symptomen zijn:

  • Aanhoudende moeheid
  • Slapeloosheid
  • Spierpijn, hoofdpijn, rugpijn
  • Maagpijn, darmstoornissen, slechte eetlust
  • Verminderde weerstand tegen infecties
  • Hartkloppingen, verhoogde bloeddruk, verhoogde cholesterolwaarden

Typische psychische symptomen zijn:

  • Niet meer tot rust kunnen komen, gejaagdheid
  • Prikkelbaar, ge├»rriteerd zijn
  • Sombere buien, huilbuien, piekeren, angst
  • Niet meer kunnen genieten, lusteloos en futloos zijn
  • Besluiteloosheid, concentratieverlies, vergeetachtigheid
  • Onzekerheid, minder zelfvertrouwen

Typische gedragsveranderingen zijn:

  • Minder presteren en meer fouten maken
  • Steeds meer roken, alcohol of drugs gebruiken
  • Steeds meer slaap- en kalmeermiddelen gebruiken
  • Sociale contacten steeds meer uit de weg gaan

Wat gaan we doen tijdens de coaching?

2019, In Mexico wordt er door jongeren meer en meer terug gegrepen naar voodoo om problemen op te lossen.

Wat doen we in de stress- en burn-out coaching? Helaas geen hocus pocus. Jouw stress en eventuele burn-out is er niet zomaar gekomen dus we krijgen die ook niet weg met een toverstokje.

We gaan werken rond je lichamelijke klachten: wat kan je doen om te ontspannen, we gaan werken rond hartcoherentie (eenvoudige ademhalingstechnieken helpen je om je stress te verlagen).

Maar ook je psychische klachten pakken we op. Welke technieken kan je gebruiken om minder te piekeren? Hoe kan je zorgen voor een beter timemanagement? Hoe zeg je neen? Dit zijn allemaal voorbeeldacties die mogelijk zijn.

Samen bekijken we welke noden voor jou het grootst zijn en welke acties we ondernemen om dit aan te pakken. Ik maak je sterker zodat je in de toekomst beter kan omgaan met stress… want je stress wegnemen kan ik helaas niet.